Gebed is machtiger dan de pen. 

Oorlog is woest. Wrede wapens doden en verminken. Atoombommen decimeren hele steden. Kogels en granaten versplinteren botten en scheuren vlees. Zwaarden doorsteken en slaan en kletteren. Toch is “de pen machtiger dan het zwaard”. 

Het geschreven woord heeft meer aan de geschiedenis bijgedragen dan het slaande zwaard. Gewoon een paar korte boeken hadden een grotere botsing met de mensheid dan alle slagen die ooit gevochten zijn. De Koran heeft meer mensen onder zijn invloed gekregen dan alle militaire macht van de moslims samen. Luther’s 95 stellingen, genageld aan een kerkdeur in Duitsland schokte Europa meer dan vele legers. Einstein’s kleine formule gekrabbeld op een stukje papier, e = mc², was de werkelijke ontploffende kracht achter de waterstofbom. 

Toch is er iets dat nog veel krachtiger is als de pen, en dat is gebed. In feite, de sleutel naar werkelijke kracht is doorzetting in privé gebed. Gebed heeft de overhand. Gebed produceerd. Gebed steekt uit boven alles. God roept ons tot onophoudelijk gebed. 

Gebed opent de hemelen: Toen alle mensen werden gedoopt, was Jesjoea dat ook. En terwijl Hij bad, werden de hemelen geopend en de Heilige Geest kwam op Hem in de vorm van een duif. (Lukas 3:21-22)

Gebed transformeert: Jesjoea nam Petrus, Johannes en Jakobus met Hem en ging de berg op om te bidden. Terwijl Hij bad, de verschijning van Zijn gezicht veranderde, en Zijn kleren werden helder als de bliksem. (Lukas 9:28-29)

Gebed geeft shockerende  resultaten: Nadat zij gebeden hadden, schudde de plaats waar zij waren. Zij werden vervuld met de Heilige Geest en spraken moedig het woord van God. (Handelingen 4:31)

Kan het zijn dat we meer gebed nodig hebben? ‘Degenen die de diepste indruk op deze door zonde vervloekte aarde hebben achtergelaten waren mannen en vrouwen van gebed.’ (D.L. Moody) 

Bid in de Geest onder alle omstandigheden met alle soorten van gebed en verzuchtingen.(Ef 6:18)

Jesjoea vertelde zijn leerlingen een verhaal om te laten zien dat ze altijd moesten bidden en niet opgeven. (Luk. 18:1)

God, die ik dien met mijn hele hart door de blijde boodschap van Zijn Zoon door te geven, is mijn getuige dat ik u constant en altijd herinner in mijn gebeden. (Rom.1:9-10)

Het laatste dat ik doe is dat ik zou zondigen tegen de Heer door te falen in mijn gebeden voor u. (1 Sam. 12:23)

Ik dank God met een rein geweten, wanneer ik u dag en nacht, constant herinner in mijn gebeden. (2 Tim. 1:3)

Bid zonder ophouden. (1 Tess. 5:17)

Dat is het woord van de Heer! 

Jesjoea had gebed nodig. Jesjoea ging naar een bergflank om te bidden en bracht de nacht biddend tot God door. Vroeg in de morgen, als het nog donker was, ging Jesjoea naar de wildernis waar Hij bad. Vaak kwamen menigten mensen naar Hem voor genezing en om Hem te horen. Maar net zo vaak trok Jesjoea Zich terug naar eenzame plaatsen en bad. (Luk. 6:12, Mark. 1:35, Luk. 5:15-16)

Gods Zoon gaf Zichzelf aan gebed, niet ondanks de menigten, maar voor hen. Zonder gebed, kon Hij niks doen. Gebed was Zijn lijn met de Vader. 

Petrus had gebed nodig. Voor de Geest viel was het zijn gewoonte: ze kwamen in de kamer waar zij verbleven en baden samen, in eendracht en zonder ophouden. (Hand. 1:13-14) Nadat de Geest viel veranderde zijn gewoonte niet, toen de rouwende leerlingen Petrus naar Dorcas brachten, zond hij hen allen uit de kamer, ging op zijn knieën en bad. Hij draaide zich naar de dode vrouw en zei: Tabitha, sta op. Zij opende haar ogen, zag Petrus en ging zitten. (Hand. 9:40-41) Hij wist waar zijn werkelijke kracht gevonden kon worden. 

Sjaoel had gebed nodig. Toen hij van zijn paard viel onderweg naar Damascus, was hij blind voor drie dagen, hij at en dronk niet. Wat deed hij? De Heer sprak tot Ananias, ‘Ga naar het huis van Jehuda op de Rechte Straat en vraag om Sjaoel van Tarsus, want hij bidt. (Hand. 9:11)

Alle vele jaren van zijn bediening maakte hij zijn school van gebed nooit af: Publius’ vader lag ziek op bed met koorts en dysenterie. Sjaoel zag hem, en na gebed, legde hij hem de handen op en genas hem. (Hand. 28:8)

Wij zijn niet beter dan Jesjoea, Petrus of Sjaoel. Wij moeten bidden. Als wij ons concentreren in gebed, gebeuren er dingen. Toch zijn we zo vaak lui en afgeleid! Moody Stuard had drie richtlijnen voor gebed. De meesten van ons hebben zich de eerste daarvan nog niet eens eigen gemaakt: ‘Bidt totdat je bidt.’ (De twee andere richtlijnen zijn: ‘Bidt totdat je je bewust bent dat je gehoord wordt; bidt totdat je het antwoord ontvangt.’) Heb je ooit een uur gebeden zonder ook maar 10 minuten gebeden te hebben? 

Wij vinden het moeilijk om onze aandacht op God te richten en onze gedachten voor dwalen te behoeden. Daarom vermaande Petrus zijn kudde om tot bezinning te komen en nuchter te worden, zodat we kunnen bidden. (1 Petr. 4:7) Maar wij nemen gebed niet serieus genoeg. We bidden vaak uit plichtsgevoel, om aan de vereiste van ons dagelijks ritueel te voldoen. We proberen gebed in te plannen, of we bidden om niet weg te vallen van ons geloof. Voor velen van ons is dé grote strijd om tijd te vinden voor gebed. Maar Jesjoea nam aan dat we zouden bidden (Wanneer je bidt…) De strijd zou niet moeten zijn in het vinden van tijd, intensief gebed is de strijd. 

Jacobus zegt dat Elia gewoon iemand was als wij (Jac. 5:17) Hij had dezelfde zwakten als wij, ging door dezelfde moeilijkheden als wij. Hij moest tegen het vlees vechten en zwakte en angst overwinnen. Maar hij greep God aan, en liet niet gaan. Hij bad ernstig dat het niet zou regenen, en het regende niet in het hele land voor drie en een half jaar. 42 Maanden van droogte! Het gebed van 1 rechtvaardig dienaar sloeg letterlijk een hele natie. Elke man, vrouw en kind – van het koninklijk paleis tot de zwervers – was daarbij inbegrepen. Denk gewoon aan de kracht van gebed! Een eenzame profeet schreeuwde naar de Maker en Bewaarder van hemel en aarde – en de Heer God Almachtig luisterde naar zijn stem. God luistert ook naar onze stem. Is het niet verbazingwekkend dat we zoveel over gebed kunnen weten, maar toch zo weinig bidden, en met zo weinig innigheid en geloof?

Elia’s gebedsslag was nog niet over. Hij stond op de berg en zette zijn leven op het spel. Hij bad gepassioneerd en vuur kwam neer: Antwoord mij Heer, antwoord mij, zodat deze mensen zullen weten dat U, Oh Heer, bent God, en dat U hun harten terugbuigt. (1 Kon. 18:37) Hij ging erin op, was gevangen door gebed. En de natie beefde opnieuw. Het vuur viel op de offerande en de mensen vielen op de grond. De Heer werd verhoogd en valse profeten geëxecuteerd. Wat een onbeschrijflijke opschuddende gebeurtenis! God antwoord intensief gebed – van Elia, van u, van mij – zolang onze harten puur zijn. Er is nog meer te zeggen over Elia’s gebedsbeweging. 

Opnieuw bad hij, en de hemel gaf regen en de aarde haar gewassen. (Jak. 5:18) Nu kwamen de moeilijkheden. Elia gaf geen simpel verzoek, geen toevallige bede, zulke gebeden bereiken het plafond nog niet eens – laat staan Gods hemelse troon. Elia bad met intensiviteit. En hij bad totdat hij erdoor was. Eerst zij hij tegen de Goddeloze koning: ga, eet en drink, want daar is het geluid van overvloedige regen. (1Kon. 18:41) Elia sprak door geloof: er was geen wolkje aan de hemel! Nu kwam de test. Dus klom Elia naar de top van de Karmel, boog op de grond met zijn hoofd tussen zijn knieën (:42) Hij ging weg van de menigte en het geluid, neerzinkend in de weeën van het profetische gebed. Hij zette alle afleidingen uit, en schreeuwde het uit naar de Heer. 

Kijk naar de zee, zei hij tegen zijn knecht. En hij ging en keek. Er is niets, zei hij. Maar Elia zou niet, kon niet stoppen. Zeven keer zei Elia, ga terug. (:43) Zeven keer zonk hij neer en bad. Zes keer was de lucht helder. En dan – één harteschreeuw meer, één kreun meer, nog één ‘Antwoord mij Oh Heer!’ – en daar was een klein wolkje…een zwarte lucht… een aanwakkerende wind…en zware regenval. 

Oh dat wij maar konden volharden in gebed! Hoe vaak storten we in en geven we op? – net als de hemel op barsten staat; net als het antwoord aan het komen is; net als de duivel fluistert, ‘er is geen hoop’; net als ons bewustzijn zegt ‘genoeg’. Werkelijke gebedskracht betekend werkelijk blijvende kracht. We moeten ons disciplineren om door te gaan. Sommigen van ons leven in een fantasiewereld, en geloven dat het antwoord zal komen, morgen, terwijl we niets doen om het vandaag te laten gebeuren. Maar voor anderen, de doorbraak is echt dichtbij – als we maar niet ophouden! 

Geloof me, gebed met heel ons hart en onze kracht, met reden en wil, sterk gelovend dat God zal luisteren door de Messias, en, voorwaar, dat doende wat Hem behaagd – dit is de laatste en grootste daad van een christen’s gebedsstrijd op aarde. Leer ons te bidden, Oh Heer. (Coleridge)

Juist gebed is ernstig werk,  gebed is de meest verheven energie waar de menselijke geest toe in staat is. Daarom kon Sjaoel de Romeinen vragen om zich met zijn bedieningsstrijd te verenigen door voor hem te bidden (Rom. 15:30). Daarom kon hij de Kollosenzen vertellen dat Epafras, een medesoldaat in het geloof, altijd worstelde in gebed voor hen (Kol.4:12). Dat zijn aanschouwelijke termen: medesoldaat… worstelen. Gebed kan gewelddadig en fel zijn! Het is een ultiem gevecht. 

Jesjoea won Zijn strijd door gebed. (Die gedachte is overweldigend om bij stil te staan, maar toch is het waar.) Tijdens de dagen van Jesjoea’s leven op aarde, offerde Hij gebeden en verzuchtingen onder luid geschreeuw en tranen naar Degene die Hem kon redden van de dood en Hij werd gehoord door Zijn eerbied. Laat ons strijden, laat ons worstelen in gebed. 

Dit is de manier om door te breken. Leeg je hart, ontdoe je ziel van zijn last, bepleit je zaak – en je Vader zal horen. Overreed God om te doen wat Hij heeft beloofd en wat Hij verlangt te doen. Geef Hem geen rust totdat Hij antwoord. (In menselijke termen) Herinner Hem aan Zijn woorden en Zijn reputatie. Overtuig Hem van de urgente, drukkende noodzaak. Laat Hem zien dat het je ernst is. Doe dit in overeenstemming met Zijn wil en het antwoord zal onderweg zijn. ‘Oh Adonai, God van de hemel, groot en adembenemend God, die Zijn verbond van liefde houdt met hen die Hem liefhebben en Zijn geboden gehoorzamen, laat Uw oor opmerkzaam zijn en Uw ogen open om dit gebed dat Uw dienaar dag en nacht bidt te horen. (Neh. 1:5-6) Nehemia meende wat hij bad. En de Heer deed wat hij vroeg. 

“Wel, verleidt jezelf niet door te denken dat je effectief bidt, tenzij je een intens verlangen hebt voor de zegen. Gebed is niet effectief totdat het geofferd wordt met een doodsstrijd van verlangen. De apostel Paulus spreekt erover als zieleweeën. Toen Jesjoea bad in de tuin, was Hij in zo’n doodsstrijd verwikkeld dat Zijn zweet als bloed werd. Ik heb nooit iemand bloed zien zweten; maar ik kende wel iemand die bad totdat het bloed uit zijn neus kwam. En ik kende iemand die bad totdat hij helemaal nat was van zweet, in het koudste weer in de winter. Ik kende mensen die baden voor uren, totdat hun kracht totaal uitgeput was door de doodsstrijd van hun zielen. Zulke gebeden hebben de overhand bij God.”

Intensief gebed is de overwinning. 

Wanneer gebed opstijgt naar zijn ware niveau, zelf, met je zorgen en noden, ben je dan door de tijd vergeten, en de verlangens van de Messias vervullen, en overweldigen soms, de ziel. En dan wordt gebed op zijn meest urgent en intens.

Elke zin is als een sterke ontgrendeling die naar de hemel geschoten wordt. 

Intensief gebed was de sleutel tot de grote aantallen bekeerlingen  “Gebed is een doodsstrijd van de ziel, een worstelen van de geest. Je weet hoe vrouwen en mannen met elkaar omgaan wanneer het hen wanhopige ernst is om iets gedaan te krijgen. Dat is gebed, zowel naar mens als naar God; en wanneer je hart beïnvloed krijgt en gesmolten, gewrongen en belast door de Heilige Geest om zielen, dan heb je kracht, en je zult nooit bidden zonder dat iemand overtuigd wordt, de blinde ogen van arme zielen geopend worden en geestelijk leven zal beginnen.

Bid met al je macht. Dat betekend niet je gebeden opzeggen, of in een kerk of kapel met je ogen wijd open zitten staren, terwijl iemand anders gebeden opzegt. Het betekend intensief, effectief, onvermoeid worstelen met God. Het betekend een gevecht met de Almachtige, het leunen op Hem, Hem ermee vervolgen om het zo maar te zeggen, dag en nacht, net zoals de weduwe de onrechtvaardige rechter adresseerde, met zieltogende bepleitingen en argumenten en smeekbeden, totdat het antwoord komt en het einde is verkregen.

Als je bedoeld succes te hebben, moet je, je oren en ogen toesluiten voor álles behalve wat God zegt, en Hem aan Zijn woord houden, en dat gaat niet in slapende toestand; je kunt geen overwinnend Israël zijn tenzij je worstelt zoals Jacob worstelde, tijd en andere dingen buiten beschouwing latend, om de gezochte zegen te verwerven – dat is, bidt met al je macht. 

Het is geen vleselijk emotionele aanraking of wild fanatisme dat de overhand houdt. Het is gefocust geloof en geconcentreerd belang. Het is geestelijk intens gebed. Het is contact maken met God en contact houden met Hem. Intensief gebed, en meer daarvan – is de sleutel. Bedenk gewoon hoe de wereld aangedaan zal worden als we maar baden met innigheid en méér baden. 

Natuurlijk, meer gebed is niet de sleutel als we door meer gebed gewoon bedoelen de Heer te vragen om nóg iets aan ons te geven. Dat alleen zal niet werken. De afstand tussen ons en de wortels van ons geloof is te groot geworden. Onze tegenwoordige wandel met de Heer brengt de meesten van ons in een cirkel, onze persoonlijke fundamenten zitten vol met fouten. We hebben echt meer nodig dan opgebouwd te worden. 

Maar, als we door meer gebed bedoelen niet langer op onszelf te vertrouwen, de plannen van onze natuurlijke hersenpan te kruisigen, aan het einde van onze eigen voorzieningen komen, uren te spenderen in Gods tegenwoordigheid om als Hem te worden, en Hem vragen om ons te veranderen en herstructureren, ons op te wekken, ons te herstellen, voor ons te handelen en bewegen, dan is meer gebed de sleutel. 

Heer God we scheuren onze harten! Zal U de hemel scheuren en neerdalen? Bezoek ons met Uw heilige vuur, Adonai Elohenoe! We zijn totaal afhankelijk van U. Antwoord ons, Oh HEER, antwoord ons, om Uw grote naam, om Uw hongerige mensen en om Uw stervende wereld. 

God Zelf zal het Antwoord zijn op onze gebeden.


Kunnen we voor minder dan dat vragen? 

Bron: Michael L. Brown Whatever happened to the power of God.